Monday 19 March 2012

botrytis elliptica

Penyakit yang dikenali sebagai Grey mould  or fire blight pada lily disebabkan oleh Borytis elliptica. Jika dibandingkan dengan botryits cinerea, botrytis elliptica adalah fungi pathogenic ascomyecete yang mempunyai host yang specific berbanding Botrytis cinerea yang necrotrophic terhadap lebih 200 jenis species tumbuhuan. Namun kedua-dua species ini memberi kesan yang ketara ke atas host yang dijangkitinya. Sehingga kini terdapat lebih kurang 27 species Botrytis yang telah direkodkan Namun begitu hanya terdapat 13 species sahaja yang telah direkodkan membentuk apotheic ataupun teleomorph stage. Apothecia (Botryotinia: Teleomorph stage) terbentuk hasil daripada persenyawaan gamet jantan dan gamet betina. Banyak kajian yang telah dijalankan membuktikan gamet jantan dibawa oleh microconidia dan gamet betina dibawah oleh sclerotia (xxxx). Selepas sclerotia disenyawakan apothecia akan tumbuh daripada sclerotia dan akhirnya membentuk disc apabila matang. Struktur dan size apothecia bergantung pada species dan kebanyakan berwarna coklat dan dark brown apabila matang.
Dengan kelebihan teknologi yang ada seperti pengunaan molecular biology, persenyawaan dan pembentukan apothecia telah dikenalpasti dan ianya dipengaruhi oleh gene yang lebih dikenali sebagai MAT gene. Pada amnya botrytis genus telah diketogarikan sebagai heterothallic dimana memerlukan dua idomorph yang berbeza namun serasi untuk menghasilkan signal dan akhirnya mengaktifkan gene yang terlibat didalam proces pembentukan apothecia. Pada 1988, Faretra et al. (1988) telah mengenal pasti idiomorph didalam botrytis cinerea iaitu MAT1-1 dan MAT1-2, idomorph ini juga dikenal pasti pada species Botrytis yang lainnya.

Hingga kini terdapat lebih kurang 27 spesis daripada genus Botrytis dan kebanyakannya memberi kesan kerosakan yang ketara pada tumbuhan pertanian seperti tomato, lilies, strawbery, rasberry, dan lain lain. Namun begitu hanya 13 daripadanya yang telah direkodkan membentuk apothecia ataupun teleomorph stage. Namun untuk menghasilkan apothecia persenyawaan di antara dua pasagan haruslah dilakukan terlebih dahulu. Dengan kelebihan molecular biology yang sedia ada, pembentukan apothecia telah dikenal pasti melalui proses sexual develeopment dimana memerlukan pasangan yang mengandungi idomorph yang berbeza. Gabungan di antara dua idiomorph akan mengaktifkan signal untuk membentuk apothecia ataupun fruiting bodies. Didalam genus Botrytis idiomorph ini telah dikenal pasti sebagai MAT1-1 (jantan) dan MAT1-2 (betina) (Faretra et al., 1988).

No comments:

Post a Comment